top of page

Accessy

Accessy är ett digitalt inpasseringssystem som använda i de flesta av Vasakronans fastigheter och då även in till Vasakronan Cykelservice. 

 

När du blir medlem så skickar vi dig en inbjudan till Accessy, du skapar din egna användare och anger en 6-siffrig kod. Den koden kommer du behöva använda med jämna mellanrum för att visa att du är du. I övrigt så ska systemet fungera utan uppehåll så länge du är medlem hos Vasakronan Cykelservice. 

​

Om något däremot skulle strula så har vi samlat de frågor vi oftast får här under, vid varje fråga och svar finns även en länk till Accessy´s supportsida!

Accessy.png

Vanliga frågor

Hur hittar jag min återställningskod?

Vill du hitta din återställningskod igen kan du göra detta direkt i appen. Om du har glömt bort både PIN-kod och återställningskod och inte kommer in i appen alls längre, behöver du dessvärre nollställa ditt konto. 

Nollställa konto

Om du har tappat bort din återställningskod behöver du nollställa ditt konto inklusive dess accesser och medlemskap, läs mer om nollställning genom länken.

Appen hänger sig ibland eller bara snurrar

Om du upplever att appen ibland hänger sig och "bara står och snurrar", kan det vara värt att kolla din internetanslutning - och gärna då både WiFi och ditt mobila nätverk.

 

Accessy är helt beroende av att din mobil har internetuppkoppling. Ibland kan man råka befinna sig i utkanten av ett WiFi-nät och då har mobilen svårt att bestämma om den ska använda internet från WiFi-nätet eller om den ska använda ditt mobila nät. Försök med att stänga av den med sämst anslutning och se om Accessy då fungerar bättre.

Ominstallation eller ny mobiltelefon

Om du har ominstallerat appen eller bytt din mobiltelefon kan du enkelt komma igång med Accessy igen genom att logga in med ditt befintliga Accessy-konto. Du behöver dock ha din återställningskod! Om du inte redan har ominstallerat, hittar du den under "Mer" och sedan "Återställningskod" (för iPhone/Android, gå till: "Mer" - "Inställningar" - "Visa återställningsgkod").

Jag har glömt min PIN-kod

Om man har glömt PIN-koden till Accessy-appen behöver du låsa upp appen igen med hjälp av den återställningskod du fick när du först skapade ditt konto. När du angett fel PIN-kod tre gånger, kommer du till tillbaka till startskärmen för kontoregistrering. Klicka på "Har du redan ett konto?" och följ instruktionerna på skärmen där du sen kommer att få välja en ny PIN-kod.

 

Har du inte tillgång till återställningskoden kommer du dessvärre behöva nollställa ditt konto och därmed bli av med dina medlemskap och accesser (även väntande inbjudningar till organisationer kommer att försvinna). Läs mer om du du nollställer ditt konto genom länken.

Måste jag verkligen använda skanning, t.ex. vid garage och liknande..?

Man måste inte använda skanning. Tycker man det är enklare kan man istället lägga till en access som favorit och därigenom komma åt knappar för att öppna dörrar och portar med, istället för att skanna. Tryck helt enkelt på "Lägg till favoriter".

 

Om "Klar att skanna" kommer upp direkt som standard, kryssa helt enkelt bort rutan ("Avbryt" på iPhone). Vill du för övrigt inte att appen ska öppna direkt i skannings-läge kan man stänga av denna funktionen via ikonen till höger om Accessy-loggan. 

Hur läser jag av Accessy-taggen med min mobil?

Själva NFC-sensorn i din mobil kan sitta på lite olika ställen och ibland kan det vara lite svårt att veta hur man ska placera mobilen mot taggen.

​

När det gäller iPhone sitter NFC-läsaren, som alltid är aktiv, oftast mot toppen av telefonen. Prova att hålla själva övre kanten av mobilen mot Accessy-taggen. Ibland kan det krävas att man provar sig fram lite först.

 

På många Samsung Galaxy-telefoner sitter den precis till höger om kameran medans den på andra sitter mer mot mitten. Ibland krävs det helt enkelt att man försöker sig fram.

bottom of page